tiskmarket.cz

Třídní kniha pro MŠ pro volný zápis v rámci týdenního cyklu

Unikátní a oblíbený produkt Třídní kniha pro MŠ pro volný zápis v od našeho výrobce Sevt naleznete u nás právě v akci! V akci za cenu 69 Kč.
Třídní kniha pro MŠ pro volný zápis v rámci týdenního cyklu
Ověřit dostupnost »
Značka: Sevt
69

Tiskopis pro školy – Mateřské. Instrukce k vedení zápisu třídní knihy v mateřské škole.     V souvislosti s legislativními i koncepčními změnami v předškolním vzdělávání se mění pedagogická dokumentace vedená v mateřských školách. Podle nového školského zákona 561/2004 sb., §28/f je povinností mateřské školy vést v každé třídě třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu.     Protože dnes mateřské školy pracují podle různých školních vzdělávacích programů, je nabídnuto více variant, co a jak do třídní knihy zapisovat. Všem variantám je společný základní princip zápisu, který vychází z požadavků RVP PV – zápis se váže k integrovaným blokům, zapisují se činnosti a aktivity, které se uskutečnily, nově je zápis obohacen o hodnotící postřehy.     Shodně řešené jsou úvodní stránky s identifikačními údaji, seznam dětí, časový přehled integrovaných bloků a závěrečné poznámky o návštěvách a kontrolách, variantně pak zápis realizované vzdělávací nabídky.     Zápis do třídní knihy by měl být srozumitelný, věcně správný a i po stránce formální na úrovni.     Jak tedy postupovat při práci s jednotlivými záznamovými archy: 1) Identifikační údaje o mateřské škole a třídě stvrzuje ředitelka svým podpisem a razítkem. 2) Seznam dětí může a nemusí být číslován, jména dětí lze řadit abecedně, dle jejich věku či podle libovolného jiného kritéria. Počet řádků počítá s možností přijímání další dětí v průběhu školního roku. Do rubriky „Poznámky“ učitelka poznamenává např. telefonní číslo osoby, která dítě v případě náhlého onemocnění nebo jiné nepředvídatelné situace z mateřské školy vyzvedne (musí mít písemné pověření od zákonných zástupců – viz § 5 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů), případně který ročník mateřské školy dítě navštěvuje, nebo jiné důležité údaje o dítěti (s výjimkou údajů podléhajících ochraně osobních údajů – zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů). 3) Časový přehled integrovaných bloků (tematických celků, projektů) slouží k zápisu postupně zařazovaných tematických celků, projektů či krátkodobých programů. Při zahájení celku zapíše učitelka jeho název a počáteční datum, po jeho proběhnutí zaznamená datum ukončení. Přehled umožňuje rychlý náhled na systém bloků a tedy i pohotovou orientaci ve vzdělávací činnosti. Ukazuje návaznost bloků (což nemusí být z denního záznamu o činnostech dobře patrné) a stejně tak i vkládaní dalších aktuálně vhodných a zajímavých tematických celků či projektů, popř. jiné okolnosti. Učitelka zde postupně zapisuje zařazené tematické celky, projekty či krátkodobé programy a jejich průběh. Při zahájení celku zapíše jeho název a počáteční datum, po jeho proběhnutí zaznamená datum ukončení. Zaznamenává nejen celky plánované, ale i operativní vkládaní dalších tematických celků či projektů, které základní vzdělávací nabídku aktuálně doplňují, zpestřují či obohacují. 4) Variabilní pak je podoba záznamů o činnostech. Nabízeny jsou celkem tři varianty. Vždy se zapisuje datum, počet dětí a činnosti realizované v rámci integrovaných bloků, popř. v různých doplňkových programech (tělovýchovné aktivity, logopedické, cizojazyčné apod.). Zapisují se chronologicky, rozlišují se činnosti dopolední a odpolední3). Není nutno poznamenávat pedagogický záměr či vzdělávací cíl, protože toto je uváděno ve školních či třídních programech. Učitelka zapisuje činnosti, které se ten který den uskutečnily (čím se děti zabývaly, co prožily apod.). Zaznamenává hlavní činnosti, které považuje z hlediska vzdělávání dětí za důležité (až už v rámci bloku, tematického celku, tématu, projektu apod.) Formuluje stručně a pravdivě (neopisuje staticky plán), snaží se zachytit dynamiku vzdělávacího procesu, využívá k tomu doplňujících a vysvětlujících poznámek.     Důležitou roli v záznamu o činnostech má rubrika na poznámky. Zaznamenává se, co učitelka považuje ten který den za důležité z hlediska vzdělávání dětí, zejména pak pro svůj další pedagogický postup. Zapisují se zajímavé hodnotící postřehy z průběhu dne i z práce s dětmi, různé aktuální události, které vstoupily do vzdělávacího programu, zařazení neplánovaných aktivit či témat, důvody těchto změn, popř. různé organizační záležitosti (zástupy učitelek, spojení tříd, návštěvy apod.), dle potřeb i individuální poznámky o dětech.     Pro záznam o realizovaných vzdělávacích činnostech je možno volit z nabízených variant, podle toho, jak jsou rubriky vnitřně strukturované a zda jsou vázány k určitému časovému rozvrhu či nikoli.     První, základní varianta denního záznamu (A), je maximálně volná, trvání bloků je otevřené a denní zápisy se oddělují čárou. Lze tak zapisovat různě podrobně a v různém rozsahu, některý den je možno zapsat více, jindy méně, podle konkrétních okolností. Učitelky se necítí svazovány tím, že by bylo zapotřebí vyplnit vždy stejné místo ponechané v tabulce. Tato varianta je…