tiskmarket.cz

Země světa – Nejkrásnější turistické železnice Ameriky

Velmi oblíbený produkt Země světa - Nejkrásnější od kvalitního výrobce GEO-Bohemia, s.r.o. je k dostání tady a teď právě za parádní cenu. Teď za akční cenu 99 Kč.
Produkt bez obrázku

Články v tomto čísle: Nejsevernější železnicí Ameriky do aljašské divočinyDenaliM.jpg Aljaška je širá země – kdo ji chce alespoň trošku poznat, potřebuje vlak. Cesta z Anchorage do Fairbanksu dlouhá 500 km trvá ve vlaku Denali Star 12 hodin. Zahrnuje spektakulární kulisy tundry, třpytících se ledovců, divokých medvědů, sobů a okouzlujících horských vrcholů v oblasti blízko severního polárního kruhu. A tam, kde trať končí, začíná divočina s dobrodružstvím zlatokopů… Vlakem Chepe do země TarahumarůTarahumur2M.jpg Vlak těžce funí a zpomaluje, jako by mu docházely síly. Pískání a skřípající brzdy oznamují, že stojíme – v krajině bez nádraží nebo zastávky. Závada? Ne, říká můj spolucestující, to je Divisadero, vyhlídka první třídy. Balkon 100 m od dráhy nabízí úžasné, dech beroucí panorama, pohled na strmé, divoce rozeklané skalní stěny kaňonu. Když cestující kráčejí z vlaku k okraji propasti, doprovází je uctivé ticho. Pod našima nohama se setkávají tři obrovské soutěsky, které zde do skal vyhloubila řeka Urique. Svou velikostí překonají dokonce arizonský Grand Canyon… Z Cuzca k jezeru TiticacaTiticacaZM.jpg Vizuální dobrodružství na kolejích s cestou jako cíl začíná v Cuzcu, historickém hlavním městě říše Inků, a vede k jihovýchodu po náhorní plošině Altiplano k břehům jezera Titicaca, případně ještě dál až do Arequipy. Cestě dominují nádherné andské hřebeny, za okny zatím jediného luxusního vlaku v Latinské Americe se střídají ospalé indiánské vesnice s hnědými lepenicovými chýšemi a přírodní scenerie, v nichž kromě hor hrají hlavní roli různé lamy a kondoři… Posvátným údolím ke ztracenému městu InkůMakcuM.jpg V horách u Cuzca leží Machu Picchu. Tajemné ruiny dávného inckého města, které jsou pro většinu návštěvníků Peru absolutním vrcholem jejich cesty, leží vysoko nad strmým údolím řeky Urubamba. Silnice v hornaté džungli neexistují. K posvátnému místu a snad nejokázalejšímu výhledu v celé Jižní Americe se lze dostat jenom pěšky nebo dobrodružnou železniční tratí vedoucí mlžným pralesem a divokou vysokohorskou krajinou… Nejvýše položená železnice západní polokoulenejvyssi_zelezniceM.jpg Z Limy na pobřeží Tichého oceánu se metr za metrem klikatí koleje do Huancaya v centru And. Na trati dlouhé 346 km je 69 tunelů, 58 mostů a šest úvratí, její nejvyšší bod leží v nadmořské výšce 4818 m. Až do otevření Čching-chajsko–tibetské železnice v roce 2006 šlo o nejvýše položenou železnici na světě… ChlapákchlapakM.jpg Trať, po které jezdí vlak zvaný El Tren Macho, navazuje na peruánskou Centrální dráhu. Začíná ve stanici Chilca v Huancayu, klikatí se údolím Mantaro do města La Mejorada, stoupá podél řeky Ichu, vede velmi hezkou a rozmanitou andskou krajinou s malými jednoduchými nádražíčky a roztroušenými vesničkami, až po 128 km skončí v padesátitisícovém městě Huancavelica v nadmořské výšce 3676 m. El Macho neboli Chlapák ji zvládne za pět a půl hodiny… Železnice z konce světakonec_svetaM.jpg V argentinské části Ohňové země, hlavního ostrova stejnojmenného souostroví u jižní špičky jihoamerického kontinentu, je v provozu malá železnička Ferrocarril Austral Fueguino, nazývaná též El Tren del Fin del Mundo neboli „vlak z konce světa“. Neuvěřitelně krásná krajina se zasněženými horami, jezery, vodopády a panenskými lesy na nejjižnějších výběžcích And dělá z výletu tímto vláčkem nezapomenutelný zážitek umocněný nostalgickým kouzlem jízdy s parní lokomotivou… Vlak do oblakůoblakaM.jpg Úzkokolejná železniční trať o rozchodu 1000 mm vedoucí ze Salty, hlavního města stejnojmenné provincie na severozápadě Argentiny, směrem k argentinsko-chilské hranici, odkud pokračuje dále napříč pouští Atacama až do chilského přístavu Antofagasta na pobřeží Tichého oceánu, patří k nejspektakulárnějším na naší planetě. Bez ozubnicového systému, pouze s využitím 32 mostů, 21 tunelů, 13 viaduktů, dvou smyček a dvou úvratí se trať na 217 km délky vyšplhá ze Salty v 1187 m n. m. ke svému nejznámějšímu místu, viaduktu La Polvorilla v nadmořské výšce 4220 m. Tento úsek vstoupil do všeobecného povědomí díky turistickému vlaku Tren a las Nubes (Vlak do oblaků)… La Trochita – muzeum na kolejíchTrochitaM.jpg La Trochita neboli Starý patagonský expres patří k nejslavnějším turistickým železnicím na světě. Úzkokolejná trať o rozchodu pouhých 750 mm spojující v délce 402 km města Ingeniero Jacobacci a Esquel v argentinské Patagonii byla vybudována postupně během druhé čtvrtiny 20. stol. Parní lokomotivy i většina dosud používaných vagonů pocházejí z roku 1922, pouze jídelní vůz a několik vozů první třídy jsou z roku 1955. A tak se výlet tímhle vlakem stává zároveň návštěvou pojízdného muzea… 20th Century Limited – mezník 20. stoletímeznik20M_2.jpg V čísle věnovaném nejkrásnějším a nejzajímavějším železnicím Ameriky nemůžeme vynechat vlak propagovaný v dobových reklamách jako „nejslavnější na světě“, vlak, který byl synonymem luxusu a úspěchu. I když už více než 50 let nejezdí, jeho jméno zůstane navždy zapsáno v historii…